tirsdag 2. mars 2010

Siste dagen på Thon hotell Hallingdal

Hei!

Beklager for at jeg ikke har fått lagt ut dette før.. Men har vært så mye å gjøre så har ikke hatt tid.. Fredag etter utplasseringa måtte jeg rekke 18.33 toget, så dro jeg med Pia(søstra mi) og pappa for å spise. Også dro jeg på ferie. Så har ikke hatt tid før, men bedre sent enn aldri! ;-)

Men her kommer hvertfall det jeg gjorde siste dagen på utplasseringa som jeg hadde på Thon Hotell Hallingdal. Jeg møtte opp kl 12 som avtalt med Sylwia som er resepsjonssjef på hotellet. Jeg leste om "Retningslinjer for avvisning/utkastelse av gjester" og "Thon member brukermanual" for å vite litt mer om disse tingene. Sylwia viste meg hvordan man legger inn bonuspoengene til en gjest som er Thon Member, på nettet. Også ble jeg Thon Member selv.

Jeg fikk lov til å øve meg på DEMO hvor jeg la inn reservasjon, sjekket inn (både fra reservasjon og walk in), tok utsjekk og øvde meg på å legge inn posteringer på rom. Var litt vanskelig i begynnelsen, men ble lettere etterhvert når jeg gjorde det noen ganger. Lærte også hvordan man sletter en postering hvis man har skrivi feil, eller lagt den på feil rom.
Også klargjorde jeg de rene rommene som vi fikk på lapp fra vaskehjelpa.

Gikk kl 18 i dag!

torsdag 18. februar 2010

Torsdags kveld

Hei!

I dag kom jeg på jobb kl 17. Jeg stod i resepsjonen og la inn noen reservasjoner på booking-systemet. Det gikk veldig greit. Kom noen som ville sjekke inn, men siden jeg ikke kan det, så fortalte jeg dem at jeg var utplassert og ikke kunne så mye, så jeg måtte gå å hente resepsjonisten. Og de tok det med et smil! :) Det synes jeg er bra, for da blir ting lettere for meg også. Det hadde blitt noe helt annet om de hadde blitt små-sure fordi jeg ikke kunne noe. Så derfor er jeg glad de tar det med et smil! :)

Gikk kl 21 i dag!

Torsdag 18.02.2010

Hei!

I dag var jeg på jobb kl 07.30 og da hjalp jeg til litt på kjøkkenet, med rydding og oppvask, før jeg gikk tilbake til resepsjonen. Tok i mot noen nøkler som jeg la på riktig plass i "hylla" si. Kl 10 så pratet jeg litt med Stein Rudi som er min kontaktperson, om disse kompetansemålene.

Så var kl 10.30 og da gikk jeg hjem! ;)

Onsdag

Hei!

I dag var jeg syk, så da var jeg heller ikke på hotellet.

onsdag 17. februar 2010

Bilder fra utplassering

Hotellet som jeg er utplassert, Thon Hotell Hallingdal

En brosjyre jeg leste om hvilke fordeler man får om man blir Thon Member

Sånn ser brosjyren ut

Tirsdags kvelden

Hei!

I dag kom jeg på jobb kl 17, og i dag jobbet jeg med Birgit. Jeg ble satt i resepsjonen (endelig!).. Birgit lærte meg hvordan man legger inn navnelister når det kommer store grupper til hotellet. Så nå kan jeg det sånn halvveis^^.. Ellers stod jeg bare i resepsjonen og passet på. Ga gjester nøkler. Når det kom noen gjester som ville sjekke inn, eller kjøpe noe (avis eller Internett kort), så hentet jeg Birgit, for det kan ikke jeg. Jeg fortalte de gjestene at jeg er utplassert, så det er derfor jeg må hente en annen en, og de tar det med et smil! ;-) Gikk kl 21.

Tirsdag 16.02.2010

Hei!

I dag kom jeg på jobb kl 07.30 som jeg og Sylwia hadde avtalt. Først ble jeg satt til å være med å rydde inn skitne tallerkner, bestikk og glass som gjestene hadde brukt. Så satte jeg det i oppvasken. Når det var ferdig, så spiste jeg frokost selv. Og etter det støvsugde jeg gulvet, og vasket alle bordene, før jeg begynte å dekke de på.
Når kl var 11.3o så gikk jeg hjem (selvom vi har avtalt at jeg skal hjem 10.30, men jeg går ikke fra en oppgave før jeg har gjort den ferdig!)

Mandags kvelden

Hei!

På mandags kvelden jobbet jeg fra 17 - 21. Da jobbet jeg sammen med Kai-Triin. Og jeg måtte hjelpe til med å rydde inn tallerkner, bestikk og glass fra den svenske gruppen som hadde spist i spisesalen. Også stod jeg oppvasken å vasket det som jeg hadde ryddet inn. Til slutt ble jeg stående ved oppvasken for det ble bare mer og mer skittent bestikk, glass og tallerkner som kom inn. Men til slutt var jeg endelig ferdig med å stå i oppvasken, så da fikk jeg beskjed om å vaske alle bordene og slukke te-lysene som stod på bordene.

mandag 15. februar 2010

Mandag 15.02.2010

Hei!

Idag kom jeg på jobb kl 09 og da sa Sylwia at jeg skulle gå å hjelpe Sølve med å dekke bord. Så jeg gikk for å finne Sølve, og hilste på han. Først fikk jeg i oppgave å ta oppvasken, og det gikk ganske bra, så dekket jeg bordene. (bilde kommer!).. Når jeg var ferdig med det var kl 10, så da gikk jeg tilbake til Sylwia som er i resepsjonen. Vi pratet litt og fant ut at jeg skulle gå kl 10/10.30 og komme tilbake kl. 17 for da er litt mer som skjer med innsjekk og middag, for nå er det en gruppe med svenske personer som bor på hotellet, så da blir det litt mer å gjøre. Oi dag var også systemet på hotellet nede, så jeg fikk ikke gjort noe der heller.

Min vaktplan denne uken er:

fredag 12. februar 2010

Fredag 12.02.2010

Hei!

I dag begynte jeg kl 08 for da fikk jeg være med på utsjekkinger. Når alle hadde sjekket ut, så spiste vi frokost, forså å rydde den vekk.
Vi måtte fylle på mesteparten av frokosten, for i helgen er det flere folk, og da trengs det oppfylling på det meste. Ellers ryddet jeg i frokost salen, vasket alle bordene og støvsugde gulvet.

Gikk 10.10 for de sa at det ikke var noe vits at jeg var der når det ikke var noe å gjøre.

Jeg håper det blir mer å gjøre neste uke, for jeg vil ikke jobbe så lite uten nesten å lære noe!
Veldig kjedelig å jobbe 2,5 time og for det meste drive på kjøkkenet..

God helg!

torsdag 11. februar 2010

Fjerde dag i utplassering

Hei!
I dag kom jeg kl 09 på jobb. Begynte med å dekke på bord som folk brukte i går. Jeg dekket på glass, bestikk og servietter på de bordene hvor det ikke var. Når jeg var ferdig med det, så fikk jeg beskjed om å rydde inn frokosten, noe som jeg gjorde, og hun synes jeg gjorde all ting så fort, så hun visste nesten ikke hva slags oppgaver hun skulle gi meg.

Fikk også i oppgave å fylle opp salt- og pepperbøssene, men vi fant ikke pepper, men fylte opp saltbøssene fordet, og satte de ut på bordene igjen. Vasket bordene og støvsuget gulvet også.

Når jeg var ferdig med det også, leste jeg om Thom Member, hva det går ut på og hvordan man blir medlem.

Tilslutt ble kl 12 og jeg fikk beskjed om å gå, for det var ikke noe å gjøre!

(Bilder kommer)

onsdag 10. februar 2010

Tredje dag i utplasseringa

Hei!
I dag kom jeg på jobb klokken 09 og var klar for å jobbe. Når jeg kom inn i resepsjonen så møtte jeg Sylwia som har vært syk og ikke kom før i dag. Hun sa at jeg kunne komme tilbake klokken 14 for det var veldig lite å gjøre for meg når jeg kom så tidlig. Så da gikk jeg tilbake til søster, og var der til det var på tide å dra tilbake til hotellet. Når jeg kom tilbake så fikk jeg øve meg på å legge inn reservasjoner og sjekke inn personer på en "øve-bruker", sånn at jeg lærte det uten at det gikk utover hotellets oversikt over personer som kommer og bor på hotellet.

Når klokken ble 15 så kom Kai-Triin som jeg jobbet med fram til jeg skulle gå. Kai-Triin og jeg gjorde i stand møte rom hvor det skulle bli holdt kurs/møte senere i kveld. Når klokken begynte å nærme seg 18 så gikk vi ned med kaffe, te og mat som de hadde bestilt.

Lærte også hvordan man lager Chailatte(skummet melk og te som er kjempe godt!), for jeg kunne ta en kaffe pause, og da kunne jeg lære hvordan man lager kaffe, men siden jeg ikke drikker kaffe, så lærte hun meg hvordan man lager Chailatte! Og det høres ikke godt ut, men jeg ble overrasket over hvor godt det egentlig var! ^^ ..

Gikk klokken 18 i dag! :)

Forresten så skal Sylwia lage en vakt plan til meg for neste uke, så slipper jeg å komme klokken o9 når jeg ikke begynner før klokken 14!

tirsdag 9. februar 2010

Andre utplasseringsdag

I dag startet jeg også kl 0900 på jobb. I dag la jeg også inn noen reservasjoner. Jeg og Rune ryddet inn frokosten, og satte det på plass inne på kjøkkenet. Skjedde ikke så mye i dag, så ble ikke til at jeg fikk gjort så mye mer enn dette. Hjalp også til med å telle kassene!

Første utplasseingsdag

Hei!
Fikk ikke blogget i går da dte vr problemer med nettet.. Men skrev det inn i word, så jeg husket det! ;-)

Jeg møtte opp på jobb kl 0900. Jeg startet dagen med å hilse på min kontakt person Stein Rudi, og pratet litt med han, før han viste meg veien til resepsjonen hvor jeg hilste på Rune som er resepsjonist. Rune viste meg rundt på hotellet, og han lærte meg å legge inn reservasjoner på dataen. Var litt vanskelig å begynnelsen, men nå går det mye lettere! ;)

Ellers hjalp jeg med å finne frem glass/kopper som vi satte på konferanserom, hvor det skal bli holdt møter. Fikk også lest beredskapsplanen og andre ting som gikk under samme område. Møtte også på andre som jobber på hotellet, kjempe koselige alle sammen! Gikk 16.30 i dag! :-)

tirsdag 2. februar 2010

Hallingdal, here I come!

Jepp, nå har jeg endelig fått vite hvor jeg skal være utplassert i uke 6 & 7! :-)
Jeg skal være på Thon Hotell Hallingdal som ligger på Ål, jeg fikk plassen hvis jeg kunne bo privat, og siden min søster bor der, så fikk jeg plassen på hotellet! :-) Gleder meg veldig mye til å være der! Jeg tar toget oppover på søndag, så da blir det utplassering ei uke før jeg må ned igjen til Hønefoss for å jobbe på Økonomisko den lørdagen! :-) Så drar jeg opp igjen og jobber(utplassert) ei uke før det er vinterferie! :-)

torsdag 28. januar 2010

Ny utplasseringsperiode

Hei! :-)

Nå er det endelig klar for ny utplasseringsperiode igjen, og jeg gleder meg veldig. Denne gangen skal jeg mest sannsynlig være på et Hotell i Hallingdal. Guro i klassen har også søkt på hotell i Hallingdal, så håper jeg får være på samme sted som henne! ;-)

Jeg vet enda ikke på hvilket hotell jeg skal være på, og det er litt nervepirrende igrunn.. Men håper vi får svar i morgen, vi har begge søkt på hotell på Ål, Geilo og Gol! ;-)
Vi har også bestemt oss for at vi skal ta med slalom/snowboard utstyr, for da kan vi stå i bakken når vi har fri.. :-)
Jeg gleder meg virkelig til utplasseringa, for jeg synes det er gøy og hverdagen blir annerledes, og jeg finner fort ut om det er noe for meg!